Series to watch: Mr Selfridge


© a fashion girl
 
*** 
Post in both English and Dutch.
Post in zowel Engels als Nederlands.
***

I do like my fiction, books and tv series, with a dose of fashion. It doesn't have to be the main ingredient but just a pinch of fashion and glamour goes a long way. The tv series Mr Selfridge delivers on that front. What else can you expect of a tv show set in one of London's most iconic department stores? But it has a lot more going for it. Also when you couldn't care less about fahion, I highly recommend giving Mr Selfridge a go. Chances are you will get as hooked as I am. My personal fashion highlight: the visit of fashion designer Jeanne Lanvin to Selfridges. For a colleague it was the Guerlain perfume that was praised and which she went to look for herself.

Ik houd van een dosis mode in mijn fictie, of het nu om boeken of tv-series gaat. Het hoeft niet het hoofdingrediënt te zijn maar een snuifje mode en glamour maken het voor mij extra leuk. De serie Mr Selfrdige stelt op dat vlak niet teleur. Hoe kan het ook anders voor een serie die een van Londens meest iconische warenhuizen als decor heeft? Maar de serie is veel meer dan dat. Ook als je helemaal niet in mode geïnteresseerd bent, raad ik je aan deze serie een kans te geven. De kans is groot dat je er even verslaafd aan raakt als ik. Mijn persoonlijk modegerelateerd hoogtepunt is het bezoek van modeontwerpster Jeanne Lanvin aan Selfridges. Voor een collega was het het parfum van Guerlain dat wordt aangeprezen en waarna ze daarna zelf op zoek ging.

© a fashion girl
It's a historical series set in early 20th century London, so what first attracts your attention are the magnificent sets. The images are a feast for the eye. The story is based on real facts, but takes a lot of liberty. Nevertheless the real Mr Selfridge's life also was quite extraordinary. But I recommend only reading about that after you've finished watching the show - as not to spoil the magic you'll see unfolding.

Het is een historische tv-serie die zich afspeelt in Londen aan het begin van de 20ste eeuw, dus wat het eerste opvalt, zijn de schitterende decors. De beelden zijn een feest voor het oog. Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten, maar de verhaallijn permitteert zich de nodige vrijheid. Wat niet wegneemt dat de echte Mr Selfridge ook een buitengewoon leven heeft geleid. Ik raad echter aan te wachten om daarover meer te lezen tot je de tv-serie hebt gezien. Kwestie van de magie van het verhaal niet te verpesten.

© a fashion girl
The personal life of Mr Selfridge, his family and staff are the main storyline, and will keep you hooked (and possibly binge watching). But as a fashionista I also relished the fashionable facts that are woven into the tale. Mr Selfridge was a pioneer when it came to retail. The first season of the series is set in 1908 - 1910. Back then make-up wasn't considered proper in England. Lipstick even had to be sold under the counter. Mr Selfridge took a risk setting the beauty department at the entrance of the store (still selling lipstick under the counter though) - a lay-out most department stores still use today. He also made perfume more commercial, launching a cheaper scent under the Selfridge name. What's more, he set up in-store events (a ballet performance by Pavlova, author visits by Sir Arthur Conan Doyle and A.A. Milne, a visit from Elizabeth Arden, ice cream stalls...) and created sensational store windows. They were extremely Instagrammable before computers and smartphones even existed. Today, in the time of influencers, those things are considered normal, but then they were groundbreaking. 

Het persoonlijke leven van Mr Selfridge, zijn familie en zijn personeel staat centraal in de serie, en zullen je op het puntje van je stoel doen zitten (en misschien verleiden tot binge watching). Maar als fashionista genoot ik ook erg van de modeweetjes die in het verhaal verweven zitten. Mr Selfridge was een pionier op het vlak van retail. Het eerste seizoen van de serie speelt zich af van 1908 tot 1910. Toen werd make-up nog als onfatsoenlijk beschouwd in Engeland. Lippenstift moest zelfs onder de toonbank verkocht worden. Mr Selfridge nam een risico en plantte de cosmetica-afdeling in aan de ingang van de winkel (al werd lippenstift nog steeds onder de toonbank verkocht) - een lay-out die we vandaag de dag nog altijd terugvinden bij de meeste warenhuizen. Hij maakte parfum ook commerciëler door een goedkoper huismerk op de markt te brengen. Bovendien zette hij events in de winkel op (een balletoptreden door Pavlova, auteursbezoeken van Sir Arthur Conan Doyle en A.A. Milne, een bezoek van Elizabeth Arden, kraampjes met roomijs...) en maakte hij opzienbarende etalages. Ze waren extreem Instagramwaardig vooraleer er zelfs maar sprake was van computers en smartphones. Vandaag, in de tijd van influencers, worden die dingen beschouwd als normaal, maar toen waren ze baanbrekend.

© a fashion girl
As each season of the series takes a leap in time, the fashion side also progresses rapidly. Season 1 is set in 1908 - 1910, season 2 in 1914, season 3 in 1918-1919 and season 4 in 1928-1929. Several fashion evolutions are shown. The fashion department for example surpasses the accessories department in relevance, which at the beginning of the 20th century was the most important one. But dresses gain popularity over hats and gloves. Made to measure garments get accompanied by ready to wear. Spectacular sales are introduced, as are female store detectives and store windows that create an atmosphere instead of displaying goods that are for sale. And finally lipstick is accepted and sold over the counter. But some things remain deliciously nostalgic: models show dresses instead of customers trying them on themselves and lingerie is still very private (although the store Selfridges takes a risk by accident). 

Aangezien elk seizoen van de serie een sprong in de tijd maakt, zijn er ook evoluties te zien op modevlak. Seizoen 1 speelt zich af tussen 1908 en 1910, seizoen 2 in 1914, seizoen 3 tussen 1918 en 1919 en seizoen 4 in 1928 en 1929. In die periode gebeurt er heel wat op modevlak. De mode-afdeling wint bijvoorbeeld aan belangrijkheid ten koste van de accessoireafdeling, die in het begin van de 20ste eeuw de allerbelangrijkste was. Jurken worden echter populairder dan hoeden en handschoenen. Op maat gemaakte creaties krijgen het gezelschap van een prêt-à-portercollectie. Er worden spectaculaire koopjes georganiseerd en vrouwelijk winkeldetectives geïntroduceerd. Winkeletalages die helemaal geen goederen tonen om te kopen maar enkel een sfeer creëren, zijn een andere nieuwigheid. En ten slotte wordt lippenstift volledig aanvaard en boven de toonbank verkocht. Andere zaken blijven dan weer heerlijk nostalgisch: klanten passen jurken niet zelf maar kijken hoe ze getoond worden door modellen en lingerie blijft een erg private aangelegenheid (alhoewel de winkel Selfridges per ongeluk een risico neemt op dat vlak).

© a fashion girl
Unevitably the series also has attention for major historical events such as World War I. Whereas the war isn't shown, the issues preceding and following it are. Men having doubts whether to go to battle, women doing the work previously done by men, the uncertainty of those left behind, the traumas of those coming back, the fact that soldiers coming back couldn't find a job and some got aggressive... But also social issues such as feminism and class difference are addressed.

Het is onvermijdelijk dat ook belangrijke historische gebeurtenissen aan bod komen in de serie, zoals WO I. De oorlog zelf wordt niet getoond maar wel wat eraan vooraf gaat en de gevolgen ervan. Mannen die twijfelen of ze naar  het front moeten vertrekken, vrouwen die thuis blijven en het werk van de vertrokken mannen overnemen, de onzekerheid van hen die achterblijven en de trauma's van wie terugkomt van het front, de moeilijkheden die terugkerende soldaten ondervinden om een job te vinden en de agressie die dit soms oproept tegen werkende vrouwen...Ook sociale vraagstukken zoals feminisme en standenverschil worden aangeraakt. 

© a fashion girl
But the core of the series is the life of the persons working in the store. Mr Selfridge creates a seductive store and takes shopping to a new level but he himself isn't immune to other seductions. Female beauty is his weakness and sometimes his fall, as is gambling. But his real and in-store family are important to him. Their lives also take center stage. Unrequited or impossible love stories, affairs, family issues, personal demons and ambitions and much more...You'll feel for all of them and will want to know what happens next. As for the finale...I won't tell but it will surprise you.

Maar de kern van de serie blijft het leven van de personen die in het warenhuis werken. Mr Selfridge creëert met zijn winkel een wereld van verleiding en zet winkelen op een ander niveau, maar hij blijkt zelf niet immuun te zijn voor verleidingen. Vrouwelijke schoonheid is zijn zwakheid en soms zijn val, net zoals gokken. Maar zijn echte familie en zijn werknemers blijven altijd belangrijk voor hem. Hun leven is dan ook een rode draad in het verhaal. Onmogelijke of onbeantwoorde liefdes, affaires, familieproblemen, persoonlijke demonen en ambities...en nog veel meer. Je zal met hen allemaal meeleven en willen weten wat er gaat gebeuren. En de slotaflevering...ik vertel niets maar je zal verbaasd zijn.

Modern costume jewelry with a historical feel
I love the historical costumes and spiced up the pictures of the dvd's in this blogpost with some costume jewellery that I think reflects the spirit of the dvd covers. Let me know what you think.

Ik vind de historische kostuums geweldig en op de foto's van de dvd's heb ik er telkens accessoires bij gelegd waarvan ik denk dat ze perfect bij de sfeer passen. Laat me weten wat je ervan denkt.


Reacties

Populaire berichten