A New Year's gift thanks to Farfetch - Exclusive fashion illustration from Alexander McQueen's most memorable shows


© Farfetch
Een korset dat eruit ziet als een menselijke ribbenkast, een spookachtig hologram van topmodel Kate Moss, een model dat op de catwalk met verf worden bespoten, een show die met opzet een uur te laat start, een menselijk schaakspel, regen op de catwalk, clowneske make-up...het zijn maar enkele van de zaken die overleden ontwerper Alexander McQueen bedacht voor zijn catwalkshows. Net zoals zijn kleding waren die shows een feest van creativiteit en verbeelding. Modeplatform Farfetch bezorgde me een illustratie die tien van de ontwerpers iconische shows in beeld brengt - een klein geschenkje in 2015. Als ik de bijhorende teksten lees, heb ik spijt dat ik het nooit zelf heb mogen ervaren.

Tip: Hieronder zie je de volledige afbeelding. In het vervolg van deze post vind je meer over McQueen, detailbeelden van de illustraties, de Nederlandse tekst over de shows en meer info over Farfetch.

A corset that looks like a human ribcage, a ghostly hologram of supermodel Kate Moss, a model that is spray painted live on the catwalk, a show that starts on hour late on purpose, a human game of chess, rain on the runway, clown-like makeup...those are only a few of the things the late Alexander McQueen came up with for his runway shows. Just like his clothes the shows were a feast of creativity and imagination. Fashion platform Farfetch sent me an illustration of ten of the designers' most iconic shows - a little gift for 2015. When reading the accompanying text I regret never having experienced one of the shows.

Tip: Below you can admire the full illustration. You can find more about McQueen, details of the illustration (with more readable text) and more about Farfecth in the rest of this blogpost.

© Farfetch


Alexander McQueen
De bekende ontwerper Alexander McQueen pleegde in 2010 zelfmoord, maar de sprookjesachtige en soms donkere collectie onder zijn naam wordt nog steeds verdergezet. Eind 2014 doken er nog zeldzame stukken op van zijn collectie 'Highland Rape' uit 1995 die onder veel belangstelling geveild werden. De controversiële collectie deed veel stof opwaaien en wordt gezien als de doorbaak van de rebelse McQueen. Maar ook daarna bleef hij verbazen.

Alexander McQeen
Well-known designer Alexander McQueen took his own life in 2010, but the fairy-like and sometimes dark collection under his name is still continued. At the end of last year some rare pieces from his 1995 collection 'Highland Rape' surfaced and they were auctioned off under a lot of interest. The controversial collection caused quite a stir and is generally seen as the breakthrough of the rebellious McQueen. But also after that he continued to amaze.

© Farfetch

Alexander Mcqueen bewees dat spectaculaire catwalkshows zijn handelsmerk zouden worden met zijn show van herfst/winter 1995, 'Highland Rape'. De controversiële collectie wordt gezien als zijn doorbraak. McQueen zocht de grenzen op met een visuele voorstelling van de oorlog tussen Engeland en Schotland.


© Farfetch

McQueen schrapte de naam van zijn lente/zomer-show in 1998, die oorspronkelijk 'Golden Shower' genaamd was, omdat zijn sponsor bezwaar maakte. De show vond plaats in een busdepot in Victoria en het regende door het dak op de catwalk. Het 'ribcage'-korset, gemodelleerd naar een echt menselijk skelet, blijft een van de meest memorabele stukken van de ontwerper.


© Farfetch

McQueen benadrukte dat mode kunst kan zijn tijdens zijn lente/zomer-show in 1999 met de naam No.13. De show bereikte een hoogtepunt toen supermodel Shalom Harlow op een draaiend platform met verf werd bespoten door twee mechanische robots.


© Farfetch

McQueens VOSS gekkenhuis-show was een van de meeste bekende uit de geschiedenis. McQueen liet de show expres een uur te laat van start gaan zodat de mensen in het publiek verplicht waren een uur lang naar hun eigen spiegelbeeld te staren in de gigantische kubus van spiegelglas waarrond de toeschouwers zaten.


© Farfetch

Voor de lente/zomer-collectie in 2005 veranderde McQueen de catwalk in een schaakspel. 36 modellen wandelden over de catwalkn namen hun plaats in op een futuristisch schaakbord en brachten het spel tot leven.


© Farfetch

Geïnspireerd door de Schotse afkomst van zijn familie waren er in de herfst/winter-show in 2006 van McQueen veel tartan en doedelzakken te zien. Misschien zal deze show het best in de geheugen van de toeschouwers gegrift staan door de spookachtige hologram-video van Kate Moss op het einde van de show.


© Farfetch
Met zijn lente/zomer-collectie van 2008 bracht McQueen hulde aan zijn vriendin Isabella Blow, die het jaar daarvoor overleden was. De collectie was geïnspireerd op haar persoonlijke garderobe, en op de catwalk liepen modellen onder grote metalen engelengvleugels door.


© Farfetch

Dit was één van McQueens meest ambitieuze - en extravagante - projecten. De catwalk was een samenraapsel van attributen van vorige shows en de modellen droegen heel opvallende creaties met make-up die eruitzag als die van clowns.


© Farfetch

De lente/zomer-show van 2010 beeldde een apocalyptische wereld uit na een ecologische ramp. Robotarmen bewogen langs de catwalk op en neer terwijl ze een livestream opnamen. De modellen wandelden in 'Armadillo'-schoenen op de tonen van Lady Gaga's Bad Romance.


© Farfetch

Toen hij zelfmoord pleegde legde McQueen de laatste hand aan de herfst/winter-show van 2010. De show werd in een intieme setting getoond in Parijs op dezelfde soundtrack als diegene waar de ontwerper naar had geluisterd terwijl hij aan zijn collecie werkte. In de bijhorende tekst stond "Elk stuk is uniek, zoals hij ook was."

Tip: Ben je net als ik nieuwsgierig geworden om de shows echt te zien? Op YouTube vind je filmpjes van de shows.

Tip: Have you gotten curious to see the shows - like myself? On YouTube there are videos of the shows.


Over Farfetch
Wil je shoppen in winkels Parijs, Londen, Milaan, New York, Boekarest, Riyad...zonder de reis te moeten maken? Dat kan dankzij Farfetch, een werelwijde online-gemeenschap van zo'n 300 modeboetieks. De onafhankelijke winkels zijn zorgvuldig geselecteerd op basis van de collecties die ze aanbieden, hun marketingstrategie en hoe 'fashion forward' of modebewust ze zijn. Ze liggen verspreid over de hele wereld maar worden op Farfetch allemaal verenigd in één e-commercewebsite. Zo profiteren ze van de kennis en ervaring die Farfetch op dat vlak heeft.

Farfetch werd in 2008 opgericht. Het biedt meer dan 1000 labels (ja, ook McQueen) aan en wil met zijn platform onafhankelijke retailers helpen. Doordat op de site winkels van over de hele wereld aanwezig zijn, heeft Farfetch ook een cultureel divers aanbod. De visies van honderden verschillende aankopers van over de hele wereld, elk met een unieke stijl en achtergrond, worden immers samengebracht op de website.

Tip: Belgische winkels op Farfetch die ik kan aanbevelen (omdat ik er zelf al geshopt heb), zijn Coccodrillo, Renaissance, Rio Store, SN3 enVerso.

About Farfetch 
Do you want to shop in boutiques in Paris, London, Milan, New York, Bucharest, Riyadh...without planning a trip? That is possible thanks to Farfetch, a global community of over 300 visionary fashion boutiques. The independent stores have been carefully selected for their forward-thinking attitude, unique approach to merchandising and diversity of brands.They are located all over the world but at Farfetch they are all united in one e-commerce website. The advantage is that they can use Farfetch's knowledge and experience on e-commerce.

Founded in 2008, Farfetch showcases over 1000 labels (yes, also McQueen) and is dedicated to supporting independent fashion and to the cultural diversity that comes from uniting the perspectives of hundreds of different buyers, each with their own unique style and vision.

Tip: I can recommend the following Belgian stores on Farfetch because I have already shopped there myself: Coccodrillo, Renaissance, Rio Store, SN3 and Verso.




Reacties

Populaire posts